Moderní SEO v roce 2018: Jaký byl klubový večer od WEBTOP100
Publikováno 13. 04. 2018 • SEO Akce
První klubový večer v roce 2018 byl zaměřen na SEO v roce 2018. Prémiéru měl také nový prostor konání klubových večerů od WEBTOP100, který se přesunul z Royalu do JazzDocku. Na akci jsem byla vyslána společností Onio, abych zjistila názory odborníků na SEO trendy v roce 2018. Článků a rozhovorů bylo na toto téma dost, ale na této akci mě v první řadě zaujala přednáška s tématikou redesignu a mobilní SEO.
Celkem byly 4 přednášky a jedna panelová diskuze.
- SEO jako multiobor – Milan Zeman
- Odkazy vždy něco stojí, nemusíte je ale nakupovat – Zdeněk Dvořák
- Best practices z pohledu SEO při redesignu webu – Miroslav Rojek
- SEO ve světě mobilů – Pavel Ungr
Po úvodním slovu Matěje Nováka, který přivítal nové členy WEBTOP100 přišla na řadu první přednáška, kde Milan Zeman z agentury Sherpas začíná posluchače seznamovat s digitální synergií a umístěním oboru SEO v této synergii.
Na SEO se nesmí koukat jako na samostatně fungující obor vedle ostatních, ale mělo by se k němu přistupovat jako k doplňku celkové digitální strategie. Digitální synergie by měla nastat mezi všemi obory digitálního marketingu jako je SEO, UX, Copy, PPC, Grafika a Analytika.
SEO a copy specialisti by neměli být soupeři, naopak by měli tvořit jeden tým, který spojuje hlavně content marketing. Milan uvádí příklad, jak by vypadal text článku od SEO specialisty, který použije ve větší četnosti klíčových slov s minimem synonym v kratším textu a jak od copywritera, který naopak rozsahem předčí SEO, ale použije klíčové slovo maximálně jednou a to ještě v jiném tvaru. Když ale společnými silami budou tvořit obsah, články budou dostatečně dlouhé s optimálním použitím klíčových slov. Také zmiňuje, že je vhodné ve firmě copywritery proškolit na základy SEO, aby věděli jak psát ideální texty.
PPC oddělení může poskytnout pro SEO znění reklam pro tvorbu vhodných metadat, data týkající se konkurence nebo vyhledávací dotazy.
SEO a grafika by měla také kooperovat, jelikož doplnění textu správnou infografikou, obrázky nebo diagramy má za cíl zlepšení hodnocení stránek. Také může ovlivnit návštěvnost, což Milan ukazuje na příkladu klienta Sherpas, u kterého doplnili strohé textové stránky o obrázky a infografiku, kde výsledkem bylo zvýšení návštěv až o 85 %.
SEO a webovou analytiku od sebe nelze oddělovat. Každý SEO specialista by měl do určité hloubky rozumět webové analytice, aby dokázal vyhodnocovat svou práci a znal souvislosti mezi jednotlivými kanály. Milan zmiňuje reporting, měření událostí a cílů, měl by umět zjistit návštěvnost a další metriky.
SEO a UX je také důležité propojit, jelikož UX specialista může dodat SEO specialistovi persony a společně můžou vytvářet témata pro content marketing.
Vize pro SEO v roce 2020 podle Milana je marketing „UX Driven“, což bude znamenat, že digitální synergie mezi kanály bude nabývat více na významu. SEO bude cílené, měřitelné, v synergii a konzumovatelné.
Doporučuje vzdělávat SEO specialisty v sousedních oborech digitálního marketingu, naslouchat SEO specialistům, nechte SEO specialisty a Copywritery vzájemně se od sebe učit a hlavně dostat marketingové kanály do synergie.
Zdroj: Sherpas – UX Driven digital agency
Následovala další přednáška od Zdeňka Dvořáka na téma Odkazy vždy něco stojí. Nemusíte je ale jen nakupovat, v rámci které Zdeněk představil taktiky, jak se dostat na místa se svým webem, kde často odkaz získat nejde.
Na začátku ihned padla zmínka Placly a hromadného nákupu odkazů nebo taktiky získávání odkazů v minulosti jako negativní příklad vs. jak by mělo získávání odkazů probíhat.
V první řadě by si každý měl uvědomit, jaká má odkazová aktiva k dispozici, což je cokoliv, co pomůže získat odkaz. Zdeněk zmiňuje informace z newsletterů od uživatelů (pokud u nich vedeme například i jejich web), z profilu na sociálních sítí, blogy, pokud máme další weby, reference nebo v případě velkých hráčů na trhu v určitém oboru, tak i vlastní sběr dat o cílové skupině, které pak lze publikovat.
Následně přibližuje pohled z druhé strany, proč lidé odkazují. Důvodů je hned několik, ale hlavním je motivace vydělání peněz na odkazech a zviditelnění. Pokud jim dáte, co potřebují, je to úspěch na obou stranách. „Jejich motivace + vaše aktiva = taktika“
A jak toho docílit?
Nejdříve napište do vyhledávače do uvozovek „napsali o nás“ a zjistíte, že tuto sekci má na webu téměř 1,2 milionu stránek. S použitím ještě klíčového slova z vašeho oboru, získáte přesnější výsledky vyhledávání. Pokud napíšete o někom článek a on má tuto sekci na webu, pravděpodobně váš článek do ní zařadí a vy tím získáte odkaz, nové vztahy a relevantní obsah. Další možnost Zdeněk uvádí vyhledání webů, které mají stránku určenou pro mediální partnery.
Na oplátku za to můžete nabídnout, pokud rozesíláte newslettery, umístění zmínky nebo odkazu do mailu, nebo v rámci firemního profilu zveřejnit článek. Respektive nabídnout návštěvnost těm, co nekonkurují nebo zajímají vaši cílovku.
Nabídněte zmínku ať už je to newsletter, sociální sítě, v článku nebo jinde za odkaz na vaši webovou stránku.
Zdroj: Zdeněk Dvořák – Linki.cz
SEO Best Practices při redesignu webu aneb jak nezničit dosavadní úspěchy – Miroslav Rojek
Na tuto přednášku jsem se těšila nejvíce a kompletně splnila mé očekávání. Cílem bylo upozornit na nutnou přítomnost SEO specialisty již při počátečním plánování samotné realizace redesignu a zároveň na různé typy migrace webu a jak se zachovat k URL.
Z prezentace jsme si měli odnést:
- nespouštět redesign v sezóně
- zvážit, zda změna má být revoluční
- smířit se s tím, že redesign webu nikdy nedopadne podle představ
- nutná přítomnost SEO konzultanta
Prezentace začala ukázkou 4 možných scénářů spuštění nového webu ve spojitosti s účastí SEO konzultanta, které mohou nastat.
Nejhorší scénář je ten, kde ani před ani po spuštění nového webu nefiguruje SEO konzultant. Spustí se nový web a všechno spadne, s tím jsou spojené primárně vysoké dodatečné náklady a míra stresu.
Pokud se po spuštění webu ptáme po SEO konzultantovi scénář je podobně špatný jako v předchozím případu, ale dopad na výsledky je o něco lepší.
Když si vytvoříte web a ještě před spuštěním webu zde figuruje SEO konzultant, jste už na dobré cestě, ale ještě to není ideální.
Ale nejlepším scénářem je ten, kdy už při plánování webu využijete SEO specialistu, který pohlídá dopad jednotlivých kroků na SEO, tím ušetříte dodatečné náklady a míra stresu pro všechny se podstatně sníží.
Ale teď už k jednotlivým typům změn:
Změna obsahu – ať už se redukuje nebo mění způsob zobrazení textu například přes tlačítko „zobrazit více“, je důležité zda je k dispozici analýza klíčových slov. Z té můžete při změně obsahu vycházet.
Pokud ji nemáte, informace zjistite z Google Analytics přes vstupní stránky, u kterých zmapujete návštěvnost a jak konverzní byly. V obou případech pokud máme zmapované vstupní stránky a data, není třeba se změn bát, od zkrácení po kompletní přepis nebo přesun textu na stránce.
Změna informační architektury – hlavním důvodem k úpravě je zjednodušení webu pro zákazníky a sekundárně strukturu webu pročistit.
Při návrhu na zrušení stránky v rámci nové struktury webu je důležité, aby SEO konzultant identifikoval dopady daného smazání stránky a vydal rozhodnutí na řešení této situace. Pokud daná stránka už nebude existovat a nebude mít ani náhradu, tak se může 301 přesměrovat na nejbližší alternativu. V případě, že je vytvořená náhradní stránka, tak se přes 301 přesměruje z původní URL na novou náhradní URL.
Změna URL – i když by se mělo dodržovat pravidlo „URL nikdy neměnit“ nastanou případy, kdy URL výjimečně změnit. Těmi mohou být vzhledově nežádoucí URL, nastavení nové logiky tvorby URL nebo nasazení nového CMS.
Pokud URL měníte, vždy musí být přesměrovány 301 1:1, ideálně prostřednictvím mapy přesměrování. Tu vytvoříte tak, že si uděláte seznam starých URL a seznam nových URL, které k sobě napárujete. Miroslav radí, že seznam URL lze získat ze sitemapy nebo z nástroje Screaming Frog SEO Spider.
Přechod na HTTPS – důvodem přechodu na https je primárně zabezpečení komunikace mezi weby. Zde také platí, že všechny http URL přesměrovat 301 včetně obrázků, CSS, atd 1:1. vytvořit novou sitemap a soubor robots, opravit odkazy atd. Miroslav upozorňuje na skvěle napsaný To-Do na přechod na HTTPS od Jardy Hlavinky. S tím souhlasím, jelikož jsem na základě tohoto to-do, který Jarda pravidelně aktualizuje, převedla mnoho webů na HTTPS.
Změna domény – nastane hlavně kvůli přechodu na mezinárodní doménu nebo při oddělení jazykové mutace. Zde opět platí přesměrování 1:1 starých URL na nové, včetně vytvoření nové XML sitemapy a umístění odkazu na ni do souboru robots.txt a následně kontrolovat 404 a řešit jejich přesměrování.
Změna CMS – pokud budete měnit, tak je dobré si pohlídat, zda nové CMS dokáže zachovat původní strukturu URL, dát si pozor na titulky a zachovat description.
Zdroj: Expertia.cz
Poslední přednáška patřila Pavlovi Ungrovi, který představil SEO ve světě mobilů.
Pavel nejdříve ukázal data, jaký je podíl mobilního vyhledávání napříč obory. Nejčastěji lidé na mobilech hledají v oboru potraviny a nápoje, následuje zdraví nebo sport. Nejčetněji používanou platformou chytrých telefonů je Android s velkým podílem trhu a následuje iOS.
Dále Pavel upozorňuje, že mobilní zařízení nejsou pouze smartphony a klasické mobilní telefony, ale jsou to také zařízení jiných rozměrů jako jsou tablety, televize, zařízení v chytré domácnosti, automobily nebo chytré hodinky. Proto je důležité zamyslet se nad tím, zda volit responsivní vs adaptivní web.
Dále Pavel radí, aby web na mobilu vypadal spíše jako mobilní aplikace – větší tlačítka, přepínání. Nezakazovat přístup k CSS nebo JS, nedávat tlačítka příliš blízko sebe, nepoužívat agresivní výzvu k instalaci aplikace a zrychlit načítání webu.
Pomalý web je více než 2-3 sekundy při načtení, respektive vykreslení pro návštěvníky webu. Již loni na brightonSEO byla zmiňovaná studie, že většina lidí očekává načtení webu do 2 sekund. Pavel uvádí hodnotící faktory rychlosti: vykreslení stránky, stažení HTML, LightHouse nebo Chrome UX report. Proto si otestujte rychlost vašich webů přes:
- PageSpeed Insights,
- Webpge Test,
- Test použitelnosti v mobilech,
- já ještě používám GTmetrix.
Dlouho očekávaný mobilní index, který je teď tématem číslo jedna nejenom mezi SEO konzultanty, představuje Pavel publiku. Dále uvádí AMP či mobilní aplikace. Pokud máte pro váš projekt mobilní aplikaci a uživatel ji má staženou v mobilu, tak pokud hledá na Google, objevují se mu mezi výsledky vyhledávání také výsledky z této aplikace, kdy se takto může dostat rovnou do aplikace.
AMP však nedoporučuje pro ecommerce nebo také kvůli tomu, že obsah vlastní Google. Na konci prezentace zmiňuje obrovský nárůst hlasového vyhledávání a odtajňuje, že nejčastěji používají hlasové vyhledávání maminky. Podívejte se na celou Pavlovu prezentaci o mobilním SEO.
“Mobilní SEO není nic jiného než UX a rychlost webu.”
Pavel Ungr
Komentujte